Geeft de coronacrisis een impuls aan het gebruik van technologie in de zorg en welzijn? Vóór de corona-uitbraak stonden inwoners van Fryslân over het algemeen afwachtend tegenover het gebruik hiervan, blijkt uit onderzoek van het Fries Sociaal Planbureau (FSP). Een landelijke peiling van zorgonderzoeksinstituut Nivel laat zien dat ruim de helft van de Nederlanders tijdens de coronacrisis meer gebruik is gaan maken van digitale manieren van communicatie in de zorg. Meer dan driekwart van hen geeft aan dit in de toekomst te blijven doen.
Het FSP heeft in samenwerking met het Lectoraat Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn van NHL Stenden Hogeschool in november 2019 onderzoek gedaan naar de houding, ervaringen en opvattingen van Friezen over het gebruik van zorgtechnologie. Het onderzoek werd uitgevoerd onder leden van het Panel Fryslân, het representatieve burgerpanel van het FSP.
Uit het onderzoek blijkt dat relatief veel inwoners van Fryslân al gebruik maken van internet en social media om informatie over gezondheid en zorg te vinden en delen. Verder hebben zij weinig ervaring met het gebruik van meer geavanceerde technologie als beeldzorg, domotica en robotica. Ruim een kwart van de Friezen zegt nog helemaal geen digitale hulpmiddelen voor zorg- en welzijnsdoeleinden te gebruiken.
In zijn algemeenheid staan inwoners van Fryslân afwachtend tegenover het gebruik van technologie in zorg en welzijn. Veel inwoners van Fryslân geven aan de meerwaarde van technologische innovaties in zorg en welzijn wel te zien wanneer zij daar een concrete noodzaak toe voelen, met name in de sfeer van curatieve medische zorg, veiligheid in huis en eigen regie over de zorg. Ze verwachten daarbij wel hulp nodig te hebben van professionals. Ook vinden ze dat overheden een ondersteunende rol hebben.
De bijdrage van technologie aan bredere sociale en preventieve doelen op het terrein van leefbaarheid en geestelijke gezondheid wordt minder herkend. Wanneer mensen de indruk kunnen krijgen dat zorgtechnologie als ‘vervanging’ van reguliere zorg wordt ingezet, oordelen zij ook minder positief. Zo zijn minder Friezen ervan overtuigd dat de inzet van zorgtechnologie kan bijdragen aan het oplossen van dreigende personeelstekorten en het betaalbaar houden van de zorg. Dat technologie juist ruimte kan creëren voor meer menselijk contact wordt wel gezien, maar lijkt volgens velen niet op te wegen tegen het risico van een mogelijke ‘verarming van persoonlijk contact’. Ook risico’s op het terrein van privacy worden zwaar gewogen.
De paneluitvraag over het gebruik van zorgtechnologie vond plaats vóór de uitbraak van de corona-epidemie in Nederland. Het is mogelijk dat relatief veel inwoners van Fryslân tijdens de coronacrisis kennis hebben gemaakt met (voor hen nieuwe) digitale hulpmiddelen in zorg en welzijn. Deze ervaringen kunnen hun houding en opvattingen over dit vraagstuk hebben beïnvloed. Daarom gaat het FSP dit onderzoek wellicht herhalen.
Het FSP doet voortdurend onderzoek naar trends en ontwikkelingen binnen Fryslân. Daarvoor wordt onder meer Panel Fryslân ingezet. Dit FSP-burgerpanel bestaat uit een representatieve groep inwoners van Fryslân van 18 jaar en ouder en heeft op dit moment ongeveer 6000 leden. Mensen kunnen zich niet zelf aanmelden voor dit panel.
Het FSP organiseert op korte termijn een webinar over de aanpak, resultaten en conclusies van het onderzoek ‘Hoe staan inwoners van Fryslân tegenover het gebruik van technologie in zorg en welzijn?’ U bent alvast van harte uitgenodigd voor dit interactieve webinar.
Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.